Daisy Beauty Cruise 2016 – Dag 1

Hello wine lovers! Jag är fortfarande ”nyss hemkommen” från årets kryssning med Daisy Beauty, as in jag är fortfarande utmattad och lycklig, och känner post-Daisy-blues. Jag har instagrammat som en stolle så många av er har redan sett vissa av de här bilderna. Jag trodde att min Riktiga Kamera skulle ha blivit botad av den köldknäpp den led av i januari, men icke, det är fortfarande mobilbilder som gäller. Hoppas verkligen att ni tycker att det är okej??? Jag kanske går och oroar mig över att ni retar er på bildkvaliten fast ni kanske inte alls bryr er? Snälla säg!! Nå, nu tar vi det i ordning:

Arla morgon är det dags att ta sig ut till Stadsgårdens hamnar för att möta upp gänget och hoppa på Viking Lines nyaste färja Grace, vackra Grace! Fan vilket fräscht skepp ändå! Jag och mina bordskamrater, varav 50% var iranier, svullade av buffén och hade d gôtt Glenn.

Processed with VSCO with b1 presetYours truly, Karin-joon, änglafejset Sarah Grundén, Daniel-joon, Shima-joon samt fina Deers-Jenny. Ser ni! 3 av 6 är iranier.

2016-02-21-10.14.30-2.jpg.jpg

Processed with VSCO with a5 preset

Sen var det dags för konferens, och efter Kickis trendspaning var det dags för sponsorerna. Finska Lumene var först ut!

Lumene

 

 

Deras presentation var så fin och personlig och jag satt i mitt lilla hörn och kände så starkt för alla raringarna i Lumenes crew. Lumene har 45-årsjubileum i år och har vuxit stadigt sen starten 1970. Marknadsbossen Ola Andersson berättade att han känner att Lumene verkar ha marknadsfört hjortron mer än deras egna produkter, haha, vilket faktiskt är sant – vad är det man vet om Lumene liksom? Det är finskt. De har hjortron i typ allt. Men visste ni t.ex. att det är Lumenes foundations som säljer allra bäst (Viola är nog inte förvånad)? Och att hjortonets egenskaper hämtar de från hjortonkärnor som är restprodukter från bl.a. marmeladtillverkning? Pretty cool. Nå, de hade faktiskt med sig några nyheter också:

Processed with VSCO with hb1 preset
Serien Bright Now har utökats med Vitamin C Hyaluronic Essence, som hämtat inspiration från den enormt stora trenden med k-beauty, d.v.s. koreansk hudvård och skönhet. En essence är en jäkla stjärna i en lite simmig och slemmig konsistens (extremt härligt att smeta i fejset), som jämnar ut hudtonen och har en primer-effekt för den efterföljande hudvården, och alltså underlättar för huden att suga upp det som appliceras efteråt. En fin grej angående Lumenes Bright Now-serie är att den tydligen är populär bland women of colour i USA för att den är brightening men inte whitening. Jag noterade att Clarins pratade om sitt nya hudtonsutjämnande serum Mission Perfection Serum på samma sätt, d.v.s. att det inte kommer fucka med din hudton, det gillar jag. En av de mindre charmiga aspekterna av koreansk beauty är ju annars den enorma mängd blekande hudvårdsprodukter, de passar inte alls användare som har djupare hudtoner liksom. HURSOMHELST, Lumenes essence är tänkt att användas EFTER rengöring men FÖRE hudvården. Alltså såhär:

Rengöring → Toner → Essence → Serum → Fuktkräm.

Lumene hade också med sig ögonkrämen Bright Now 360° Eye Treatment och nattkrämen Bright Now Vitamin C Sleeping Cream, de har jag tyvärr inte bild på men har redan provat och kan säga att de är riktigt goa!

Processed with VSCO with a6 preset
Nytt smink från Lumene består bl.a. av läppstiftskritorna True Passion Lip Colour, ovan ser ni marsalaröda ”Beautiful Shadows”. Det var kärlek vid första ögonkastet tbh, trots att jag saknade spegel och satt på en båt var det svinenkelt att applicera med laserprecision, färgen var mustig som fan med en fin glans. Känns som en av de mest självklara rekommendationerna på denna sida av årsskiftet faktiskt! Måste skriva ett separat inlägg sen. Ljuvliga Linda Hallberg har ett fint inlägg om dem här, hon verkar gilla dem lika mkt som jag!

L’Oréal Men Expert

Processed with VSCO with a5 preset
L’Oréal Men Expert hade en intressant dragning om hur man marknadsför hudvård mot män och bjöd på några goa lols i form av marknadsfakta: 10% av alla män använder hudvård som är anpassad för män (d.v.s. inte nån random kroppslotion eller ingenting), och 16% av dessa få män köper sin hudvård själva. Resterande 75% får sin hudvård av partners, mödrar, systrar, kompisar, osv. INTE OKEJ!!!!!!!!!! Nåt annat som kännetecknar marknaden för manlig hudvård är att det finns en relativt hög lojalitet, så hittar karln nåt han gillar så håller han sig till det. Det finns även ett extremt kort tålamod, män vill känna effekt på en gång och har ingen lust att vänta i flera veckor för att se effekt. De förhåller sig inte till verkligheten på det sättet heller. Detta är bl.a. orsaken till att många hudvårdsprodukter som är speciellt inriktade på mäns hud innehåller mentol och annat som ger en omedelbar och kännbar verkan av något slag.

Det roligaste/mest ledsamma var dock att L’Oréal noterat att de måste marknadsföra hudvården på ett ett extremt förenklat sätt. Inget rabblande av ingredienser eller effekter, bara strikt problemorienterat med enkla ord och ett tydligt och riktigt macho formspråk som i bilden ovan. Vi fick också med oss nyheter från fuktgivande serien Hydra Power, en ansiktsrengöring, en after shave och en fuktkräm. De ska jag lämna över till min vackra bror för grundligt test.

I Love My Muff

Processed with VSCO
Nästa på tur var intimmärket I Love My Muff. Deras superfina rep Emilia (halviranier och halvfinsk, precis som jag!!!!!!!) berättade om att bryta tabun kring intimhygien och hur ILMM vill få muffbärare att faktiskt börja prata om hudhälsa down under. Deras produkter är veganska, inte djurtestade, har en väldigt ekologisk och naturlig INCI och förpackade i FSC-märkt emballage. Serien består av:

Clean – rengöring
Pure – antiseptisk och lugnande spray t.ex. för post-hair-removal
Soft – mjukgörande lotion
Fresh – goa wipes for the muff on the go

Det finns två varianter av produkterna, en blå och en grön. Ingredienserna skiljer sig inte åt på annat sätt än med vilka essentiella oljor som bidragit till doften. Den blåa är ”spafräsch” med apelsinblom, patchouli, lavendel osv, och den gröna är mjuk och söt med bl.a. vanilj och ylang-ylang. Det är en smaksak – jag föll iaf för den blå och har spritsat loss här hemma med sprayen. Asskönt ju.

Clean Reserve

Processed with VSCO

Grossisten och agenturen Alf Sörensen AB hade skickat pärlan Fredrik Johansson för att berätta mer om nya Clean Reserve. Clean är ju inte ett märke som tilltalat mig i särskilt hög utsträckning tidigare, just p.g.a. deras ensidiga fokus på fräscha och nytvättade dofter. Men nu tar de fram de feta kanonerna och med nischambitioner har de plockat fram en ny serie med NIO (9) nya dofter (bilderna är klickbara för en gångs skull):

clean-reserve-2 clean-reserve-3 clean-reserve-4Alla dofterna är unisex/”to share”, många av ingredienserna kommer från mindre resursslösande metoder (t.ex. alkoholen kommer från restprodukter av majs), emballagefilosofin är riktigt bra och flera av ingredienserna i samtliga dofter är märkta med ECOCERT och/eller Fair Trade. Och då har jag faktiskt inte nämnt att flera av dofterna är rakt av skitfina. Jag trodde inte att jag nånsin skulle tilltalas av Clean, men detta har de fan knåpat ihop riktigt snyggt! Vi fick hem ett litet sampler set med alla nio dofterna i vials, samt en fullstorlek (jag fick den jag hoppades på; Sueded Oud) så bli inte förvånade om det dyker upp lite inlägg om Clean här snart!

Processed with VSCO with hb1 preset

Processed with VSCO with hb1 preset

Sen gick solen ner över Östersjön, mama azucar Kakan köpte mig ett glas champagne i baren och väntade på att få gå av. Från Åbo hamn bussades vi till femstjärniga Nådendal Spahotell! Detta ställe hörrni! Helt orörd pastellrosa inredning från 80-talet. Har aldrig sett något liknande.

wp-1456059671910.jpgProcessed with VSCO with a5 preset
2016-02-21-02.47.22-1.jpg.jpg
dbcruise16_40
Den sista bilden har jag snott från söta Ida på Adaras, tyckte vi var himla cute där. Nåt annat jag snott är gästlistan nedan, den hittade jag hos boss lady Kicki:

Bloggare:

Kicki Norman
Linda Ramberg
Krizz Norman
Wysteriia
Jenny på Deers
Agneta på Skönhetsredaktörerna
Carina på In your face
Kakan på Elle
Annahita på Whinar
Isastar på Damernas Värld
Ida på Adaras
Sarah Grundén
Kattis på Bjooti
Elin Fagerberg
Daniel Paris

Gammelmedia:

Katarina Muhr på SOLO
Linnéa Öst på tara och amelia
Lisen Sundberg på mama och Vecko-Revyn
Anja Nilsson på må bra

Omslagstjej:

Shima Niavarani

Fatta vilket gäng! Snart kommer ett litet inlägg om dag två.

XOXO, A
Följ WHINAR.se på Bloglovin’ eller RSS
och ge mig lite kärlek på Facebook!

 

 

 

5 Kommentarer

  1. Saknar en deo för muffen. Eller ja, inte själva muffen, utan snarare huden mellan muffen och låren. Svettas där rätt ofta. Visserligen gjorde väl Deo Doc (tror de hette så) en, men när jag tänker på den tänker jag bara negativt. Tror iofs det har att göra med att alla blev så stötta över att produkterna var parfymerade (”Får inte snippa lukta snippa?!”), och så bara blev allt negativt. Kanske ska testa deon ändå? *kollar upp priser* HOLY SHIT 195 kr?! Nah, kanske ska testa en vanlig, allergivänlig deo från typ Eucerin eller så.

    Vad tror du om det? Funkar hudvänlig, oparfymerad armhåledeo som muff/benhåledeo?

  2. Med risk för att låta som någon sorts konservativ moralpredikare/naturvurmande waldorfhippie/whatever men I love my muff….asså nä. Blir liksom lite stressad över att även fittan ska ha sitt så att säga.

    Missförstå mig rätt, jag älskar ju produkter men ibland känner jag liksom att nä nu får det räcka, det kan inte fortsätta ploppa fram specialprodukter för varenda lilla millimeter av den kvinnliga kroppen. Alltså jag fattar ju att detta är ett naturligt resultat av vårt kapitalistiska system men liksom skona mig litegrann iaf?

    Och angående 😀 :s inlägg ovan så tänker jag att kritiken gällande parfymerade snipprodukter är befogad och har ganska bra vetenskapligt stöd? Det är ju förstås trist om du känner att du blev negativt påverkad av detta men det kanske också är underordnat de negativa bieffekter som många drabbas av pga av bland annat ondödigt parfymerad intimprodukter, typ svamp, eksem, förvärrad vestibulit etc. Och som du själv nämnde: priset? Känns ofta som att just väldigt nischade produkters priser skenar iväg jämfört med likvärdiga produkter med mer eller mindre identiskt innehåll. Nu vet jag inte i just det här fallet men vad skiljer t.ex. en Deo Doc från nån mild snälldeo från typ apoteket förutom att den senare kostar typ en fjärdedel av snippvarianten?

    • Maja: Jag vet inte jag… Brukar använda Alldays parfymerade trosskydd och har aldrig problem med dom. Använder jag däremot oparfymerade så luktar jag svett väldigt fort, just för att jag svettas i ljumskarna. Jag tror problemet ligger i att folk kanske använder produkter som inte är anpassade för skrevet, i just skrevet. Klart det blir obalans om man tvättar med vanlig duschtvål. (Har också läst skräckexempel om folk som sprayar vanlig EdT eller EdP över könet innan gynekologbesök…) Jag tänker att om det är specifika intimprodukter med parfym måste de ju ha parfym som är hudvänlig, t.ex. svagt luktande syntetiska grejer, vilket inte borde ge problem (såvida inte man är allergisk mot just det ämnet eller något annat ämne i produkten).

      Nej, jag vet heller inte vad som skiljer Deo Doc från t.ex. Eucerins deo. Bortsett från parfymen och formen (spray vs. roll-on). Men, den senare kostar typ 40 kr, värt att testa i ljumskarna iaf.

  3. Tänker också kommentera I Love My Muff, det enda som behövs att rengöra med är vatten, inte 100 olika ingredienser med 100 olika dofter som har en ”uplifting scent”

  4. :D, Maja och aa: jag har själv använt produkterna från i love my muff under cirka ett års tid nu. De har HJÄLPT mitt underliv att må mycket bättre än det gjorde innan. Det luktar fräscht, inga mer konstiga flytningar och jag har helt fått bot på min svamp. Produkterna innehåller ingen parfym utan bara helt naturliga ingredienser som är bra för underlivet (och även för övriga huden). De återställer dessutom PH-balansen i underlivet, vilket ofta är en av anledningarna till att man har mycket problem därnere. Kan verkligen rekommendera de produkterna! Ja, de kostar lite mer men det är värt det!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.