BLIR SÅ JÄVLA TRÖTT

Hittat i Resumé: Stockholm Visitors Board och VisitSweden vill locka hit modeintresserade turister från Norge (eh) och då har man knåpat ihop en liten reklamfilm som man är så nöjd, så nöjd med. Puttinutt. Titta bara så nöjda de är, de små liven:

Kampanjen är otraditionell sett med turistiska ögon, och jag tror att det är vad som krävs för att få uppmärksamhet för en destination om man har en begränsad budget. Vi behöver kommunicera annorlunda för att sticka ut från våra närmaste konkurrenter om de norska shopping-resenärerna, säger Sanna Gsson Johnsen, seniorprojektledare på VisitSwedens Norgekontor I en kommentar.

PÅ VILKET SÄTT ÄR DETTA ”OTRADITIONELLT”? ”ANNORLUNDA”?! Era dumma jävla…

Som vanligt sker detta enligt den framgångsrika marknadsföringsmodellen ”Exploatera kvinnokroppen in på bara huden och öka din lönsamhet”. Hur jävla svårt kan det vara att spegla Stockholm som en intressant modestad utan att tvångsmässigt vända sig till det här jävla sexistiska och objektifierande bildspråket? ÄR det verkligen så JÄVLA svårt? Kan era söta små överbetalda reklambyråhjärnor verkligen inte tänka i andra banor?

Men jag är inte den som är den! Jag är  kompromissvillig! OM det nu ÄR helt omöjligt att locka turister hit utan att ha med nakna kroppar i en reklamfilm; kan ni åtminstone inte ha med lite herrmannekänger också? Nakna skyltdockor i allmänhet, som drar till Stockholm, liksom. Den lilla detaljen hade gjort den här härliga reklamkaramellen lite enklare att svälja. Eller? Inte? Jaha, ni gör bara era jobb? Och det är, vadå? Aha, att sälja era klienters produkter och tjänster. Och ”det där genustjafset” ingår inte i er arbetsbeskrivning och ni har ingen skyldighet att iaktta grundläggande human decency i ert arbete på byrån? Och ni arbetar bara utifrån hur marknaden fungerar? Och konsumenterna svarar endast positivt på exponerade nakna kvinnokroppar utan medvetande i ett mörkt vinterlandskap? Att ha kläder på dem skulle totalt förstöra hela idén? Och manliga skyltdockor hade inte heller alls fungerat i denna reklamidé, det hade liksom inte alls blivit lika bra? Jaha, okej, jag förstår. Tack.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *