Om att ta tåget till Paris

Tåget släpper ut 74 000 gånger mindre koldioxid än flyget, det är anledning nog att åka mer tåg


Min vän Ellen är bosatt i Paris sen många år tillbaka och jag har inte haft tillfälle att hälsa på henne förrän denna höst. När det var dags att boka biljetter fick jag ett ryck och bestämde mig för att prova att ta tåget istället, och vid tillfället tänkte jag två saker; 1) jag måste förändra mitt sätt att leva, och 2) hur svårt kan det vara att ta tåget ner till kontinenten? Varför pratar man om flyget som det enda sättet att transportera sig utomlands? Redan från början utgick jag ifrån att jag skulle dela med mig av erfarenheter och lärdomar här på bloggen, som en testballong för att se om det uppmuntrar folk att testa själva. Så hur gick det?

Varför ta tåget?

Flyg släpper ut 74 000 gånger mer koldioxid än tåg. Främst beror mitt val alltså på den massiva klimatångest jag levt med konstant i några år, och som eskalerat sen den katastrofalt skrämmande sommaren 2018. Men också för att jag tycker om att resa men hatar att flyga; det är inte ett värdigt sätt att transportera sig. Stressen på flygplatser, transfer hit och dit, säkerhetskontroller, horribelt obekväma säten, dålig luft i kabinen… allt det där gör sammantaget att jag alltid har mått riktigt dåligt och känt mig totalt manglad när jag stigit av ett flyg. Jag blir ofta så sliten att jag behöver typ en dags återhämtning på min destination eller efter hemkomst, för att jag hatar flygandet så mycket. Så det låg liksom ganska nära till hands att faktiskt prova att resa en längre sträcka med tåg utomlands.

Hur bokar man tågbiljetter utomlands?

Jag försökte boka på egen hand via Deutsche Bahn, men jag gav snabbt upp. Det var för komplicerat. Flera i Facebookgruppen Tågsemester tipsade om Centralens Resebutik i Kalmar (resebutik.se), så jag provade att ringa dit efter tre misslyckade försök att boka själv. På 30 smala minuter hade jag fått hjälp att boka alla platsbiljetter tur och retur, ordnat ett Interrailkort och fått en årsförbrukning av insidertips av ägaren Ivar Karlsson. Även detta var en gren som avgjordes med fördel tåg; det kan såklart vara bekvämt att boka resa med ett par klick när det passar en själv – men att ha en livs levande människa i telefon som ger tips och råd och överför sin kunskap på en själv är en service jag inte är bortskämd med. Jag betalade vid bokningstillfället, och hämtade ut de fysiska biljetterna i biljettkiosken på Stockholms Centralstation dagen innan avresa. Hur enkelt som helst!

Ivar sa att jag har ett par timmar till godo vid mina byten i Köpenhamn och Karlsruhe, och gav mig olika tips på restauranger och caféer jag kunde äta på. Han gav mig även rådet att låsa in mitt bagage i ett skåp på Köpenhamns centralstation och ta en långpromenad för att sträcka lite på benen innan vidare färd söderut. Det var ett råd jag är tacksam att jag följde.

Ivar Karlsson berättade också att de har fullt upp och att det inte slutar ringa för att efterfrågan på tågresor till utlandet skjutit i höjden. Trots den höga arbetsbelastningen fick jag ett bemötande i världsklass. För detta läggs en serviceavgift på ca 175 kr på det totala biljettpriset; best money ever spent tbh??

Reseupplevelsen

Först och främst _kan_ flyget inte tävla med tåg i komfort; det är vidrigt obekvämt att flyga. Tågen jag åkte hade alla breda mjuka säten, bra belysning, eluttag vid alla sittplatser och bra benutrymme. Alla tågtoaletterna var i adekvat skick. Bistrovagnarna var av varierande kvalitet, den bästa var nog SJ:s X2000 och dess 60-talsinspirerade runda soffor.

Nattåget mellan Hamburg och Karlsruhe var en positiv överraskning! Jag är en person som värderar mitt personliga utrymme väldigt högt och delar inte gärna space med andra, har svårt att sova över hos folk och ser mitt hem och landställe som väldigt privata platser. Jag var därför beredd på att hata att dela sovkupé med fem andra personer, men det blev inte så illa alls. Platsen jag bokade var i en damkupé, ladies only alltså, en självklarhet för att jag ska känna mig någorlunda trygg som ensamresande kvinna. Det var sex ganska robusta britsar i ett trångt utrymme, det gick knappt att röra sig där inne men när man väl stuvat undan bagaget och bäddat gick det som smort. Sänglinne, täcke och kudde ingick men var inte direkt egyptian cotton med hög threadcount, men det hade jag inte heller räknat med. De var hela och rena liksom. Jag och mina bunk mates bäddade våra sängar under tystnad, och så hade alla släckt sina sänglampor innan vi rullat ut ur stan. Jag somnade snabbt av tågets vaggande rörelser, och vaknade inte en enda gång. En timme innan slutdestination kommer tågvärden och väcker en med en enkel frukostbricka med kaffe, frallor och marmelad. ❤ Nattåget var en av de finaste minnena från den här resan. Det var en romantisk dröm om Europa som blev precis så som jag hade hoppats på men inte vågat tro.

Jag reste alltså själv och fick således fri tillgång till en av de grejer jag tycker är allra viktigast i livet: egentid, där jag inte behöver prata med någon alls. Min upplevelse av mina medpassagerare är ensidigt positiv: inga skrikiga grabbgäng, pratiga främlingar eller snoriga barn. Jag hade antagligen tur den här gången.

Sträcka, tidsåtgång och pris

Jag åkte såhär:

– Stockholm
– Köpenhamn
– Hamburg
– Karlsruhe
– Paris

Och samma sträcka tillbaks. Enkel resa tog ca 24 timmar, varav 8-9 timmar var sömn på nattåg. Totalpriset var 4300 kr, inkl. frukost på nattåget.

Min bokning bestod av följande:

  • Interrailkort 15 dagar med fria resor inom Europa (5 resdagar), 2830 kr
  • Bokning av sittplats på alla sträckor, ca 30-80 kr per sträcka
  • Bokning av plats i sovkupé på nattåget mellan Hamburg och Karlsruhe (inkl. enkel frukost), 750 kr t/r
  • Bokningsavgift, 175 kr
  • TOTALT: 4295 kr

Slutord och tips

  • Det är inte förrän under de sista två timmarna innan hemkomst till Stockholm som jag började känna rastlöshet i kroppen, så min slutsats är att det inte var så jävla farligt att sitta 24 timmar på tåg. Jag ser inte tidsåtgången i sig som ett problem. Jag läste, lyssnade på en handfull avsnitt av My Favorite Murder, tupplurade, kollade ut genom fönstret och bara var. Fy fan vad underbart det är. Timmarna flög.
  • Det är bra om man har åtminstone ett par tågbyten på resan, så man tvingas knata runt lite. Om man har typ 2 timmar eller mer kan man låsa in bagaget i ett skåp på stationen och gå en längre promenad. I Köpenhamn måste man vara snabb för skåpen tar snabbt slut.
  • Jag älskar att man reser från och ankommer till stadskärnan och inte behöver befatta sig med typ 40 min pendeltåg från flygplatsen osv. Jag insåg exakt hur komfortabelt detta var när jag kom fram till Paris, och Ellen kom och mötte mig och vi var några tunnelbanestationer från hennes hem.
  • Håll hårt i biljetterna och Interrailkortet. Tappar man dem är man in for a world of pain. Se också till att fylla i allt på biljetten innan avresa, annars är biljetten typ ogiltig (???).
  • Packa för i helvete inte mer än vad du behöver. Detta gäller iofs alla resor men jag tror att jag använde 30% av min packning den här resan. 🙄
  • Res i skor som är lätta att ta av och på. Dvs inte Doc Martens.
  • Boka så tidigt som möjligt, man kan komma undan mycket billigare än jag gjorde.

Sammanfattningsvis var tågresandet inte bara acceptabelt med tanke på pris, komfort och praktikalitet – det var överlägset. Bättre än flyg. På alla sätt. Denna testballong kom tillbaks med ett positivt resultat och jag ser inga som helst problem med mitt flygfria 2019.

9 Kommentarer

  1. Men hur go var Ivar!? Blir alldeles varm! Jätteintressant att läsa det du skriver då jag som du hatar att flyga av typ exakt samma anledningar. Härligt att du fick så bra upplevelse. På tåg får man också ställa sig upp och gå precis när man vill typ, tillskurnas från flyg där man får sitta fastspänd typ jämt. Nej tack. Mer tåg!

    • Ivar är verkligen a rare breed inom serviceyrken, jag påmindes liksom om hur stor skillnad kunskap och erfarenhet gör. Nu möts man alltid av underbetalda ungdomar eller nån jävla chattbot när man kontaktar företag inom service för att allt det där fina har rationaliserats bort.

  2. Hur långt i förväg bokade du? Blir nå sjukt pepp på tågsemester!

  3. Wow stort TACK för detta inlägg! Så härligt att få handfasta tips och info om hur man kan ändra sina resvanor. Känns som att det behövs för att folk ska fatta att det inte är så krångligt att ta tåget som de kanske tror!

  4. Fy fanken vilket bra inlägg! TACK! Och så fint också, började nästan grina lite vid det där om romantisk dröm 😭😭😭

  5. Ljuvligt inlägg! Jag hoppas få till en bröllopsresa medelst tåg i slutet av nästa sommar så det här inlägget ska jag spara.

  6. Har rätt länge varit sugen på att resa på nåt som inte är en färdig paketresa med flyg o all inclusive o allt (har bara åkt på såna med mina föräldrar tidigare), men aldrig vågat ta steget. Hoppas jag ska få tummen ur till sommaren. Tack för tips o pepp!

  7. Hej Annahita, bilderna lägger sig över texten i detta inlägget, jag använder Safari, det har varit så ett par gånger innan också på din sajt, speciellt i långa inlägg med många bilder. Hoppas det går att fixa vill hemskt gärna kunna läsa hela texten.

Lämna ett svar till Annahita Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *