The RMS Beauty Bandwagon

**Inlägget innehåller annonslänkar**


I samband med att jag slutat hata min hy p.g.a. hudterapeuten Emelies väna hand (går en balanserande behandlingskur hos Lyko Concept, läs mer här: Behandlingskur mot fet hy hos Lyko Concept) har jag börjat ställa andra krav på mitt smink. Tidigare tyckte jag att basprodukternas viktigaste uppgift var att täcka, dölja, behärska. Allt det roliga, med texturer, nyanser, olika finish, lyster, osv, fick andra produkttyper stå för – det har i princip bestått av att jag daskar på mig ett fint läppstift eller ett nagellack. Huden ska vara matt och inte ha några spår av ytliga blodkärl eller andra tecken på liv. Av den anledningen har jag inte heller förstått tjusningen med foundations och concealers som har massa lyster, eller säljs med buzzwords som ”light coverage”, ”lifelike” eller ”natural glow”. Vadå light coverage? Min hy ska vara en perfekt yta av papper, som Lenins ljuva dödsmask.

Klipp till hösten 2017, där jag – flottdrottningen – med vett och vilje gojsar runt en KOKOSOLJEBASERAD CONCEALER i ansiktet och känner mig nöjd med det. Jag fick under sommaren hem produkter från RMS Beauty som jag verkligen ville älska – och som ni vet brukar det ganska ofta sluta med besvikelse när man har den inställningen. Men jag är inte alls besviken – tvärtom. Jag har flera produkter från märket men vill framförallt lyfta fram två stjärnor: en liten börk med en suverän concealer/foundation vid namn Un-cover Up, och paletten Signature Set Pop. Det är minimalistiskt smink, inget high coverage så långt ögat nåt, fullt av hippieingredienser som förutnämnda kokosolja och typ sheasmör, ricinolja, jojobaolja, ja ni fattar grejen. RMS Beauty marknadsförs ibland på ett sätt jag inte sympatiserar med (”Every day, multiple products come into contact with our skin, from shampoo and conditioners to body wash, moisturizers, makeup and hair spray. All together, we probably apply more than 100 chemicals to our bodies daily, and we know that not all of them are good for us. In fact, many are downright harmful.” → typexempel på den sortens skräckpropaganda som företag inom ekobeauty använder för att förmå konsumenterna att välja just deras snälla produkter). RMS Beauty är inte jätteinkluderande i varken marknadsföring eller nyansutbud utan verkar mestadels vända sig till tunna vita tjejer under 30, som väljer eko för sin egen skull snarare än planetens, djurens eller arbetares. Men jävlar, vad produkterna är bra. Jag har blivit helsåld på Cool Girl Makeup.

RMS Beauty Un-Cover Up

 Un-Cover Up (390 kr på Hudoteket) i nyansen 22, kommer i en stadig frostad glasburk med skruvlock i metall. Ingen risk för spill eller förpackningsmisslyckanden – den är högst okomplicerad och robust. Burk är kanske inte det mest hygieniska alternativet, men produkten är så pass tjock att andra förpackningstyper är otänkbara. Un-Cover Up appliceras med fördel med fingrarna, det blir överlägset snyggast resultat eftersom att fingervärmen mjukar upp formulan. Fungerar lika bra under ögonen som för att täcka rodnader kring näsan, eller finnar och annat tråkigt. Resultatet är inte alls flottigt, oljigt, rinnigt, kletigt, som man kan tro, utan en fullt adekvat täckning (inte full täckning) med skitsnygg finish. Produkten fixeras i hyn och har man pudrat över litegrann sitter det kvar resten av dagen. Fråga mig fan inte hur det funkar, de tre översta ingredienserna i INCI-listan är liksom kokosolja, ricinolja och bivax… jag har faktiskt ingen aning om hur det kan gå ihop. Nyansmässigt är inget Fenty Beauty-spektrum direkt, men åtta nyanser är ändå fler än många andra märken. Av dessa skulle jag säga att tre (44, 55 och 66) kan passa sminklovers med mörka hudtoner. Läs nyansbeskrivningarna innan köp, de är faktiskt rätt bra.

RMS Beauty Signature Set Pop Collection

 Signature Set (540 kr på Hudoteket), i varianten Pop Collection, innehåller bronzern Buriti Bronzer, highlightern Living Luminizer, läpp- och kindfärgerna Demure och Beloved, samt fuktgivande allbalsamet Simply Vanilla Lip & Skin Balm. Lite knölig förpackning, svår att öppna och tyvärr utan spegel. Men holy sh vad jag älskar denna palett, jag har använt den dagligen i en månad, ja sen jag fick hem den i princip. Efter att jag applicerat lite concealer smetar jag på Buriti bronzer på kinderna och upp mot tinningarna, lite Beloved på kindäpplena och Living Luminizer på kindben, amorbåge, inre ögonvrå och kanske på ögonlocken också. Kanske lite Demure på läpparna också, om jag orkar.

Pudrar såklart lite, och borstar i lite färgad bryngel i ögonbrynen och kanske mascara. Och sen kutar jag till bussen. Jag älskar att jag har hittat ett format med krämprodukter som dels kan appliceras helt utan verktyg och dels sitter på plats hela dagen – det är just sånt här som är så jävla kul med att vara skönhetsbloggare! Att man får prova moderna formuleringar och ta del av en produktutveckling där man verkligen märker skillnad i kvalitet, för att teknik och nya innovationer tillåter det. AMAZE! RMS Beauty är så jävla Whinar approved!

RMS Beauty

3 Kommentarer

  1. ”RMS Beauty är inte jätteinkluderande i varken marknadsföring eller nyansutbud utan verkar mestadels vända sig till tunna vita tjejer under 30, som väljer eko för sin egen skull snarare” DETTA E!

    Sen att Living Luminizer e fucking life gör att jag står ut med märket, men jag har avföljt dom på insta pga blev furious av deras skrämselpropaganda samt allmänna kvinno-skamning.

  2. Jag är vansinnigt blek och deras Un-cover up i 000 är den enda concealer/foundation som matchat mig. Gillar inte burk-kladdande så funderar på att prova med en borste men deras egen kostar sviiinmycket och inte hittat nån annan som verkar bra. Nån som vet om deras hutlöst dyra borste är värt det?
    mvh blek å pank

  3. roligt att du gillar un-cover up, tänkte köpa den i vinter. Tror oljan kommer hjälpa lite mot snålblåsten.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *