Julkalendrar!

**Inlägget innehåller annonslänkar**

20161121-dsc00226
Nyss försökte jag mig på att vinna Skincity:s julkalender åt en kompis som vill ge den till sin fru. De säljs ju inte längre, men som en sista push tävlar Skincity ut fem stycken till, via ett quiz. Jag ÄLSKAR QUIZ, och tänkte att det här är ju en bagatell, det är praktiskt taget avgjort innan jag ens tryckt på ”Starta quiz” – jag är jättebra på hudvård och har riktigt snabba reflexer men OH GOD NO, jag kom inte ens upp bland de 75 bästa… Quizet var hetsigt och faktiskt ganska svårt, så de lyckliga fem som vinner har fan förtjänat kalendern och mer därtill. Jag fick som bäst 2361 poäng och det räckte alltså inte ens för att komma upp på topplistan, utan där behöver man minst 2570 poäng… Ugh.

Är så pass uppjagad/inspirerad nu, och SÅ BESVIKEN på mig själv att jag inte lyckades med uppdraget, och fick därför anledning att krafsa fram två julkalendrar – som faktiskt inte är slutsålda! Garanterat fritt från hjärtklappning och kallsvettningar att haffa dessa alltså.

För hudvårdsälskaren

Bioline Special Event Calendar (995 kr på Hudoteket, totalt värde ca 2185 kr)

Här får du 24 luckor av professionell hudvård i små doser. Bioline är ett italienskt salongsmärke, som bl.a. har den riktigt goa lystergivande AHA-masken Primaluce (som typ alla bloggare med ett hudvårdsintresse älskar, mig själv inkluderad). Såsom jag uppfattat denna kalender så är den uppbyggd som en kur, eftersom att det på baksidan finns en utförlig instruktion för hur produkterna används och i vilken ordning. Sjukt fiffigt!

20161121-dsc00234
Samtliga luckor innehåller alltså småförpackningar, också muy practico för den som vill testa olika produkter från Bioline men inte vill göra ett fett commitment och köpa en hel rutin. Bioline är fortfarande relativt okänt på den svenska marknaden, p.g.a. utländskt salongsmärke, så detta med julkalender var ett smart drag av dem för att presentera sig här.

Själva utförandet är inte alls juligt, utan det står bara ”special day” och så är det 24 luckor. Funkar alltså bra som en gåva för de som inte firar jul, eller för hudvårdslovers av annan tro som vill lyxa till det mitt i vintern.

Kalenderns fokus är hudvård för ansiktet med en massa olika rengöringar, toners, lotions, serum, masker och exfolierare – sjukt lyxigt och come xmas time lär man ju ha en friskare och gladare hud än på länge. Längtar efter att öppna första luckan!

För vardagslyxaren

L’Occitane Advent Calendar (499 kr på Lyko, totalt värde ca 900 kr)

20161121-dsc00235

En lite mer blygsamt prissatt julkalender, faktiskt en av de billigare man kan hitta just nu tror jag, är denna söta sak från L’Occitane. Själva konceptet med julkalendrar är ju lyxbetonat – man får en ny produkt varje dag i december fram till jul, vackert förpackad, och kalendrarna resulterar säkert i riktigt grymma försäljningssiffror för företagen (jag minns när jag jobbade på The Body Shop för många år sen, de dyraste för 1200 kr tog slut först). Därför är det kul med en adventskalender som fler har råd med – eller så passar denna de som redan är nöjda med sin hudvårdsrutin.

20161121-dsc00241
Kalendern är dubbelvikt. Ett rött band knyts upp och kalendern öppnas som en bok – inuti finns luckorna. Illustrationerna är super adorbs och ska visa julklappsverkstan hos L’Occitane… ja de där bilderna är ju ljug rätt upp i ansiktet, men hellre dessa förljugna söta mysbilder än en ”ärlig” julkalender som mer skulle se ut såhär:

loccitanes-arliga-julkalender
Deras fabrik i Manosque i Provence tillverkar fortfarande alla produkterna – det är alltså inte outsourcat till underbetalda sweatshopslavar i tredje världen, med en produktionskedja som är totalt IG ur både miljö- och arbetsrättssynpunkt. Trots att fabriken är supercool och hightech och jag så EXTREMT GÄRNA vill åka dit och titta (jag vet att du läser detta, Cecilia!) så skulle jag liksom inte köpa en sån kalender… haha. 100% ärlig, 0% julstämning liksom. Det faktiska utförandet ger mig dock extrema myskänslor, tur att de ljög lite alltså, och julstämningsfaktorn är dubbelt så hög som hos Bioline.

20161121-dsc00242
Denna kalender präglas mest av väldoftande krämer för händer och kropp, duscholjor, tvålar, lite parfym (yess!) och faktiskt några produkter för ansiktet och barret också, men allra mest fokus på kroppsvård. Perfekt för att göra de där isiga mörka decembermornarna lite mer uthärdliga.

Har ni haffat en julkalender eller planerar ni att göra det? Vet att några hann köpa Skincitys kalender, och en riktigt förutseende jävel i min läsarkrets (hej Amanda!) tajmade in ett köp av Libertys beautykalender med en Londonresa!! Det är ytterst sällan jag blir avis på någons beautygrejer men där… ja där sved det allt till litegrann. Hursom – julsäsongen 2016 är definitivt tidpunkten då beautykalendrarna exploderade. Det har kommit smygande under några år nu och The Body Shop var bland de första, men nu är det också en massa high end brands som Bioline, Babor, Decleor, bareMinerals, Clarins, Molton Brown och Charlotte Tilbury som ger ut kalendrar. Jag anar att det kan bli tjatigt till slut, men än så länge tycker jag att det är supergött!

XOXO, A
Följ WHINAR.se på Bloglovin’ eller RSS
och ge mig lite kärlek på Facebook!

 

6 Kommentarer

  1. Värdigheten i skincity-quizet när jag klickade på vad jag trodde var Frankrike, som egentligen var Tyskland, men som jag fick rätt på (frågan ang bb cream och tyskland). Ibland är det bra att tydligen inte kunna geografi 🤷 ¯\_(ツ)_/¯

  2. Jag fick 6087 och hamnade på 1070:e plats.. Hade så gärna velat vinna den eftersom jag inte fick tag att köpa den!

  3. Haha försökte vinna den åt mig själv, placering 1672 med 6081 poäng….hahahaha hur hinner folk ens uppfatta frågorna!? haha 😀

    • Sjuuuukt kul och så irriterande när man plötsligt gjort det fem gånger och inte får pröva en gång till. Frustrationen!!!!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *