Perfect skin, there’s no such thing – om konsumentens förväntningar

Gudars så fint ni skrev bland kommentarerna till mitt förra inlägg! Fick massa inspo och idéer. Ni är så bäst, jag älskar att jag bara har lovers och inga haters som läser denna bloggen. Skulle sluta blogga om bloggen smittades av haters, har ej kapacitet att hantera sånt… nåja.

Ang. era önskemål: det kommer alltid bli mer hudvårdsinlägg, så det behöver ni inte oroa er för. Sen har jag i säkert ett år haft ett inlägg i mitt huvud, som puttrat under lock i väntan på de rätta orden. Det är en text om när en i vuxen ålder inser hur rasismen format hela ens person. Men det är ett annat inlägg. Idag blir det hudvård!

Jag måste alltid dämpa mig när jag är vid ye olde beauty counter på valfritt favoritvaruhus och en anställd utövar säljvåld på mig. Även om jag anser mig vara en kritisk och påläst konsument är det lätt att ryckas med, men tack och lov brukar mitt förnuft och konstanta pengaångest ha sista ordet. Jag VET ju att det som sägs i reklamen inte stämmer; det går inte att få felfri hy. Ambitionen är bisarr från början. Utgångsläget är fel. Men ändå hoppas man på något slags… mirakel? Typ att en hudvårdsprodukt som kostar nån hundralapp ska lyckas med det fysiskt omöjliga – i mitt fall handlar det alltid om porer. De säger sig kunna ”stänga” eller ”förminska” porerna, gud, vilken bullshit. Som den store Caroline Hirons alltid påminner om; pores are not doors, they do not open and close. Lisa Eldridge har också påpekat att vissa av oss bara måste acceptera att vi blir feta i hyn och att touch-ups är oundvikliga efter ett par timmar. Acceptans alltså, inte strävan efter omöjlig perfektion.

Det är så himla lol ibland att läsa produktrecensioner på bloggar och Makeup Alley och liknande, där folk fullkomligt sågar (eller hyllar) en produkt för att den misslyckats (eller lyckats) med något som är fysiskt omöjligt. Häromdagen köpte jag Shiseido Pureness Balancing Softener (50% på NK, score), en mild alkoholfri toner för fet hy, och innan jag överhuvudtaget köper något i skönhetsväg kollar jag alltid Makeup Alley innan. Och som alltid, när det kommer till recensioner om produkter som ska motverka fet hy; ”[…] I have large pores and I need to keep them closed.” Jaha så du har produkter hemma som uppfyller det kravet? Varför har du ej fått Nobelpriset i medicin ännu? Som om man ser på huden som en bil och hudvårdsprodukterna är ratt och pedaler. Att tro att det går att ”styra” huden. Eller den där sköna om hudvårdsprodukten som påstår sig ge synlig skillnad direkt. Nä. Sorry. Det är inte möjligt. Sluta ljuga. Gör den _synlig skillnad nu_, ja då är det i princip smink. Tålamod alltså, inte quick fixes.

Acceptans och tålamod. Inte så säljande buzzwords va?

Det enklaste är bara att ge upp idén om perfektion och mirakel. Fan, det är fucking HUD. Jag vet att jag själv faller till föga rätt ofta, och min hy kan totalt rasera mitt självförtroende om hyn har en dålig dag. Vissa problem kan en få bukt med; en del finnar kan undvikas med bra hudvård, även torrhet och utslag och liknande kan lindras om en väljer rätt produkter. Men vissa saker är bara förutbestämda av naturen. Du kan inte få perfekt matt hy som håller sig hela dagen matt utan blotting papers eller puder, om du har anlag för fet hy. Du får välja dina föräldrar bättre nästa gång. Och de får välja SINA föräldrar bättre. Osv.

wpid-2014-07-13-06.26.52-1.jpg.jpeg

Ja detta blev ju ett mycket längre inlägg än jag hade tänkt. Men nu har jag suttit och Verkligen Funderat Riktigt Länge på detta med perfekt hy från dagens bloggplats, vår kära balkong.

Glad måndag alla goa! PUSS HEJ!

4 Kommentarer

  1. Din blogg = sååå underbar!! Älskar dessa inlägg (och ca alla andra också!!!)!!!!

  2. Guuu detta inlägg var balsam för min själ just nu, har sett ut som en pizza i ansiktet de senaste åren och mår stundtals riktigt riktigt dåligt av det. Och som du skriver, det är så himla lätt att falla föga för en amazing produktbeskrivning eller gölli förtroendeingivande säljare, speciellt när man är på peaken av en av de sämre perioderna och man på riktigt har börjat tro att bölderna i fejset typ lever och har egna personligheter. Så går man hem eller väntar på det där paketet och ba ”kanske kanske är det detta som ska rädda mig nu and 4ever” fett förväntansfullt, vilket aldrig händer. Detta med att acceptera och embracea sin kassa hy är ju…. svårt, därför är det så skönt att läsa inlägg som detta. Tack!!!

    • Ja! Framförallt att fortsätta vara kritisk. Allt som någon måste sälja på en är per definition något att ifrågasätta. Jag funderar mycket över språket som används i marknadsföring av skönhetsprodukter, både smink och hudvård. Och även hur konsumenter själva pratar om produkterna. ”Mirakel”, ”holy grail”, produkter en ”inte kan leva utan”, osv. Alltså – tar man ett steg tillbaka och kollar på helheten så innfinner sig bara en känsla av dafuq.

      Vad fint att detta inlägg är balsam. Älskar balsam!!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *