Det säljer helt enkelt inte

I samband med att jag skrev inlägget om den undermåliga representationen i Åhléns magasin skrev jag på deras Facebooksida: åhléns

Senare ringde chefredaktören Pia-Maria Falk upp mig och vi pratade en stund om hur Åhléns magasin arbetar. Kanske blev de obekväma med att nån galen brud med ett konstigt namn bombar deras Facebooksida med klagomål på deras medlemstidning, och de ville på ett smidigt sätt avsluta min rant. Kanske ville de visa mig den respekten de upplever att jag förtjänar och valde att bemöta mig på ett respektfullt sätt genom att kontakta mig personligen. Jag vet inte! Jag tyckte det var en fin gest iallafall.

Falk sa att hon inte har något argument att försvara sig med, att hon håller med om att det inte får se ut så som det gjorde i det förra numret och inte vill argumentera emot mig eftersom att hon… ja, håller med mig. Och att det FINNS en tjej de brukar jobba med, nån slags ”etnisk modell” (detta vidriga uttryck) men som inte hade möjlighet att jobba just den gången. Inte för att EN tjej (en och samma, som de alltid brukar jobba med) räcker. Men ja. That’s what she said.

Hon berättade också att hon kommer från reklamsvängen från början och att hon sett exempel på när företag kommer till en reklambyrå, beställer idéer till en kampanj och har önskemål på att det ska vara ”mångkulturellt” och ha en mångfald bland modeller och medverkande, men sen när byrån tar fram konkreta idéer så fegar många beställare ur för att de helt enkelt är rädda för att ”etnicitet” inte säljer. Hon berättade också att ett nummer av NK Stil, som hade en kortklippt kvinna på omslaget, genererade skitkass försäljning och att det antagligen beror på kvinnan på omslaget. Det gör mig så jävla deppig. Minsta lilla avvikelse från idealbilden; vit, feminin, ung och pinnsmal kvinna, och konsumtionskurvan dippar. Inte ens en frisyr som avviker lite ifrån det vi är vana vid (extrempolerat, ultrakvinnligt Hollywoodsvall) slinker förbi. Extremt disturbing. Vad som är än mer stötande är kanske att företagen väljer att agera på detta, på fel sätt. Istället för att fortsätta visa upp bilder av kvinnor som skiljer sig från det folk är vana vid, så kryper de tillbaka till det bekväma, det säljbara. Men jag antar att det bara ligger i linje med alla vinstdrivna företags natur; de pallar bara ansvara i den mån intäkter och siffror tillåter det.

Nåja. Chefredaktören för Åhléns magasin ska på mammaledighet snart så det återstår att se om de andra i teamet är lika medvetna inför nästa nummer. De vet iallafall att de har ögonen på sig. Hehe.

4 Kommentarer

  1. åh. är så stolt över dig, goom. puss!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *