Vilka löjliga undanflykter kommer ni med den här gången? Var det bara vita modeller som tackade ja?

kämpa åhlénsNär jag igår satt och bläddrade förstrött i det senaste numret av Åhléns magasin, Åhléns kundklubbstidning, hann jag komma halvvägs innan jag kände att nåt liksom skaver. Vita människor såg jag. Vähäääldigt många. Överallt. ”Oj”, tänkte jag först och rynkade irriterat på näsan. Förutsatte någonstans att det bara var i början (på de mest säljande sidorna) som vitheten dominerade (vilket är illa nog), men efter ytterligare några sidor av total vit dominans började jag aktivt leta efter andra personer än ljushyade. Detta är vad jag fann:

En tjej på s. 86, dvs. sjukt långt bak i tidningen, som är undanträngd till kanten i en foundationreklam. Att en foundationreklam har med olika hudfärger är inget att jubla åt… foundation ÄR ju trots allt, ja, hudfärg. Och att inkludera modeller av olika härkomst är sannolikt inte ett led i Lancômes mångfaldspolicy, utan ett strikt markadsföringsmässigt beslut för att visa på produktens mångsidighet.

Aja, vad mer hittade jag? Nä. Inget. That’s it. EN (1) mörkhyad kvinna, i en foundationreklam. Som Åhléns själva inte ens har producerat.

Eller just det! På sista sidan hittade jag en till icke-vit person, ett porträtt av Sayan Eriksson, stjärnkocken som ligger bakom restaurangsuccéer som t.ex. Råkultur. That’s right, en snubbe, på absolut sista jävla sidan, som var med i tidningen i egenskap av Beundrad Expert, inte som ett vackert ansikte för envar att titta drömskt på.

Av 91 personer i Åhléns magasin är två icke-vita. Det motsvarar 2%. Vad säger detta om samtiden, om detaljhandeln, modebranschen, kommersialismen, mångfalden, Sverige? Åhléns magasin är till för att inspirera och väcka ett köpsug, detta sker enklast genom förföriska bilder av vackra produkter och vackra ansikten. Reklamer är blandade med kvalitativa texter (behöver jag ens nämna FAN-TAS-TISKA Agnes Braunerhielm som skrivit om Yves Saint Laurent? Hon är den främsta anledningen till att jag plockade upp denna tidning.) och redaktionella skönhetsjobb som är utformade som guider i hur man använder produkterna (”En smal eyeliner längs ögats övre frans gör blicken mer dramatisk. Börja med att måla från ögats mitt och ut mot kanterna. Blir det hackigt, grunda med en kajalpenna och fyll sedan i linjen.”). Det är liksom väldigt tydligt riktat till Åhléns kunder. Åhléns vill att deras kunder ska handla handla handla och därför ska allt reklammaterial varuhuset producerar sälja sälja sälja. Av detta kan man ett antal möjliga slutsatser;

Antingen att de som producerat Åhléns magasin inte tycker att representation av icke-vita säljer bra nog. De har kanske räknat på (?) antalet icke-vita kunder i deras varuhus och dragit slutsatsen att de inte är tillräckligt många för att 1) sminktips ska vara utformade efter deras hudtoner, 2) att Åhléns ska bemöda sig att casta modeller som dessa kunder kan relatera till och inspireras av, 3) att de överhuvudtaget ska vara med i tidningen som ett exempel på ett vackert ansikte, rätt och slätt.

Eller så är detta en löjlig jävla slump och vita priviligerade modebranschmedarbetare bara ”inte tänkt på det” och kommer göra ”allt de kan för att i framtiden vara så öppna och tillgängliga och inspirerande som möjligt för så många som möjligt” ÅH KRAAAAM. Det är iallafall en sorglig jävla ursäkt jag inte vill höra.

5 Kommentarer

  1. alltså 🙁
    såg en liknande post på tumblr för ett tag sedan, och då påstod någon att det var för att ”smink syns bättre” på vit hud??? typ att det blir en större kontrast vilket blir mycket ”finare” :)))

  2. Bra skrivet, reagerade precis på samma sätt!

    Lågt av Åhléns och så otroligt onödigt!

    Maria

  3. ursäkta att denna kommentar inte är relevant till inlägget men jag bildgooglade precis ”socialism pepp” (jaa jag vet, har en sån dag där behovet av inspiration defenitivt överträffar kreativiteten) och då kom det upp en bild på dig och dina naglar! blev genast JÄTTEsocialistpeppad, så tack ska du ha, socialistpepparn!!

  4. Agree! Plus att jag läste texterna (t ex intervjun med omslagsdamen) och det är sjukt dåligt skrivet. Till och med felstavningar. Lame!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *