Barn till rika föräldrar är helt enkelt smartare och mer ambitiösa? Eller hur var det nu?

Jag läste detta inlägg på Utredarnas blogg och känner att jag måste skriva kortfattat i punktform för att inte texten ska bli en enda lång svada av vanvettig ilska.

1. Att skolbarnens socioekonomiska bakgrund påverkar skolresultaten vet vi. Att Sverige är jämställt när det kommer till barnens skolresultat tror vi. Vi är inte säkra. Men vi tänker att alla kids har någorlunda lika förutsättningar, vi har ju gratis skolgång osv. Men det FÅR ju liksom aldrig vara SÅ ENKELT som att alla barn har lika förutsättningar… nej, för fan, klart det ska finnas en massa andra faktorer som fuckar upp framtiden för barnen som redan har det svårt på andra områden i livet.

Inget nytt egentligen. Men. Ja. OECD visar nu något som sätter allt i perspektiv, deras PISA-studie.(1) Här har vi alla OECD-länder placerade utefter skolresultat i förhållande till likvärdighet mellan elever:

PISA idag

Sverige hamnar alltså bland de länder med höga resultat överlag, men med stora skillnader mellan elever från bättre bemedlade bakgrunder och elever som kategoriseras som ”disadvantaged”. German Bender, som skrivit blogginlägget, anser att Sveriges placering ”som bäst kan beskrivas som medioker”.

Det som är verkligt beklämmande dock, det är följande:

2. Om man ser till skolresultat i förhållande till socioekonomisk bakgrund och dess förändring över tid blir det smärtsamt uppenbart vad som har hänt med Sverige det senaste decenniet. Vi har på ett decennium tappat näst mest i studieresultat och likvärdighet bland alla mätta länder, de enda som är sämre är Irland. Våra elever har alltså fått markant försämrade skolresultat, med ÄNNU STÖRRE förluster i likvärdighetsnivåer. Ojämlikheten breder ut sig i rasande fart. Det gör mig så jävla rädd.

PISA 2000-2009

3. Som en sista käftsmäll kommer detta citat ur OECD-analysen:

”(…) school systems vary in the degree to which they allow socio-economic differences to become differences in performance (…)”

Som Bender också framhåller är ordet ”allow” väldigt intressant i det här sammanhanget. Det svenska skolsystemet TILLÅTER alltså den här graden av ojämlikhet.

4. Men det är inte en naturlag att barn från fattigare familjer ska halka efter i skolresultaten. No sir-ee Bob, det behöver inte ens vara såhär särskilt länge. Det går att förändra, enligt OECD, på relativt kort tid! Såhär:

”Education policies that can foster improvements in equity and performance can include giving more and better support to disadvantaged students, who start school with deficits in their education; ensuring that all schools provide high-quality instruction; and offering additional educational opportunities to disadvantaged students, as their parents might not be able provide them. More support could be given to schools with large disadvantaged student populations or to disadvantaged students within schools. Broader social policies that help to ensure that the life experiences of advantaged and disadvantaged students are not that different, either at home – crucially, before students enter formal education – or in school can also promote both equity and high performance.”

Dvs. förstärkt stöd för elever från socioekonomiskt utsatta bakgrunder, för att deras föräldrar kan sakna möjlighet att själva bistå med det stödet, till skillnad från alla, ja, akademikerföräldrar som kan hjälpa till med alla läxor etc (hej pappa, tack för hjälpen, nu sitter jag här och blir jurist). Man kan också rikta stödet till hela skolor med en stor andel elever från utsatta bakgrunder, eller till specifika elever inom skolan. Kan tyckas vara självklart. Men uppenbarligen inte, när man ser hur VISSA SATSNINGAR (*host host* t.ex. det inte helt oemotsagda ”fria skolvalet”(2) som ju uppenbarligen bidrar till ökad kunskapssegregation *host*) (*host* och man kan ju fråga sig hur fritt det egentligen är när man blandar in vinstdrivna friskolor som lockar med körkortsutbildningar och Mac-datorer istället för Kvalitativ Utbildning *host*) påverkat utvecklingen.

Det var allt för den här gången! Kom inte med kommentarer om att jag ”har fel” nu för jag orkar inte tjafsa! Ok? Puss hej!

PS.

(1) Ja, jag gör fotnoter i blogginlägg. Vem är jag ens? Vet typ inte själv. Aja. Pisa-studien var det ja. Den mäter skolresultat och sätter det i ett större sammanhang. Genomförs vart 3:e år i över 60 länder och omfattar 300 000 15-åringar. Se pedagogisk Youtube-video här.
(2) Länkar också gärna till en artikel där Anders Jacobsson, professor i utbildningsvetenskap vid Malmö högskola, förklarar lite vad problemet med det fria skolvalet är. Det är inget som smarta människor inte har kunnat räkna ut tidigare, men det är bra att höra det från nån ”som har koll”, eller nåt. Här.

Och vad har vi lärt oss av det här, kära barn? Jo;

Frihet och valmöjligheter för vissa skapar ett fängelse åt andra.

PS2.

Klokern Christian länkade upp denna på bloggens Facebooksida. En artikel om hur en högstadieskola som var näst sämst i hela Sverige blev BÄST. På tre år. Hur? Helt enkelt genom att arbeta i enlighet med vad forskningen säger. Är det inte underbart? Så simpelt. Ett Columbi ägg, i dess rätta bemärkelse. Alla får för övrigt mer än gärna länka upp egna tips, antingen på Twitter, Facebook som sagt, här i kommentarerna, i mailformuläret där uppe i menyn, vartsomhelst! Är ju ingenting utan er.

En kommentar

  1. Hej!
    Hittade precis till din blogg p.g.a. dina skriverier om OCM och blev nu så himla sugen på att testa det på allvar eftersom jag aldrig har gjort det (tyckt att det har verkat så jobbigt med blöta varma handdukar o.s.v.)
    Undrar så klart om du fortfarande använder dig av OCM?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *