Rätten att slippa reklambudskap överjävlaallt


Det här är viktigt för mig! En av Sveriges i särklass gosigaste organisationer, Planka.nu, som jag har den stora äran att samarbeta med *ler jurstud*, har fått sin video ”Adblock AFK” nominerad till Viral Video Award, ett pris som delas ut i samband med Berlins kortfilmsfestival.

Som resenärer i kollektivtrafiken borde vi ha rätt att vara fredade från reklambudskap, framförallt eftersom att vi betalar så jävla mycket för att ens få vistas i kollektivtrafiken, men det tycker självklart inte moderaten Christer G. Wennerholm och hans SL, som bara spär på skiten mer och mer och mer. Mellan 2000 och 2009 ökade SL:s reklamintäkter från 74 till 196 miljoner kronor per år, en ökning med 196%, alltså mer än en fördubbling, på nio år. Det är abnormt. I den senaste årsredovisningen står det att reklamen år 2011 drog in 245 miljoner kronor till SL:s kassa. En svindlande summa kan man tänka, javisst, och det är ju också så jävla mycket reklam.
MEN
det utgör fortfarande en BRÅKDEL av inkomsterna; de totala intäkterna enligt den senaste årsredovisningen uppgick till mer än 140 miljarder kronor. Det betyder att reklamintäkterna utgör 1,75% av detta. En komma sjuttiofem procent. Allt detta bombardemang av reklambudskap, för en komma sjuttiofem procent. Trots det tycker SL att reklam e underbart. Ba så himla underbart å härlit. Eller som SL:s reklamansvarige valde att formulera det:

Det är en perfekt miljö att annonsera i. En tidningssida med reklam kan man bläddra förbi, och ett tv-inslag kan man zappa bort. Men om man står i en rulltrappa under en kort tid finns det inte så mycket annat att göra än att se sig omkring. Och då ser man reklamen.

Så Planka.nu skapade en – tja – analog annonsblockerings-app, som ni kan se i praktiken i filmen. Planka.nu:s film är inte ens i närheten av lika påkostad och producerad som de andra nomineringarna, och att filmen ens nominerats var helt okänt fram tills det damp ner ett mail i inboxen en dag, arrangörerna för filmpriset hade nosat upp den på egen hand. Så fint.

Så mina fina där ute i rymden som varit så jävla bra och roliga och kloka, jag ber inte om mycket, men nu ber jag er;

TITTA PÅ FILMEN OCH RÖSTA HÄR,

ge mig och aktivisterna på Planka ett leende på våra trötta läppar (trötta av allt gormande). Rösta för en fri kollektivtrafik, tillgänglig för alla och envar, gemensamt finansierad och gemensamt utnyttjad. Det miljövänliga, solidariska och självklara valet för en växande stad. Prispengarna på 1000 euro (!!!) kommer, som ni förstår, göra STOR nytta!!!

  • Läs också gärna den här artikeln i SvD om tunnelbanereklamens utveckling sen de första tågen rullade ut från Slussen för mer än 60 år sen. Mkt intressant indeed!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *